Naar Oostenrijk

27 oktober 2014 - Bezau, Oostenrijk

Vandaag is het dan zover dat we onze jaarlijkse studiereis naar Oostenrijk gaan maken. De vorige was zeven jaar geleden en toen gingen we naar Milaan. Maar daar mochten alleen docenten mee. Voor de Dutch design week op z’n Italiaans.

We moeten al vroeg vertrekken omdat het net wintertijd was geworden en nog stikdonker toen we bij de HAN aankwamen. Onze buschauffeur heet Wim maar die komt pas in Venray aan boord waar we tanken omdat de andere z’n vrouw zwanger is en er echo’s van gemaakt gaan worden. Maar het gaat wel goed met de baby.

Onderweg in de bus hebben we het over Oostenrijks design dat dat best wel heel erg veel en groot en ook wel natuurlijk en verassend dus is. En dat ze veel bergen hebben en koeien. Met bellen. En die hebben ze in Zwitserland ook maar daar hebben ze dan weer veel vlaggen die ze overal op zetten en zakmessen en horloges. En chocola. Dus dat is een duidelijk verschil met Oostenrijks design.

En toen hebben we een film gekeken die we achterin de bus nauwelijks konden zien maar wel horen waardoor we elkaar niet meer konden verstaan van de herrie en toen waren we al bij de Oostenrijkse grens.

Het was al helemaal donker toen we bij ons hotel kwamen zodat we niet konden zien of er bergen waren en ook geen koeien. Met bellen. Maar het hotel waar we de eerste drie nachten slapen is een jeugdherberg met veel kamers die leeg zijn. En toen we alle kamers gezien hadden en iedereen gekozen had zei de mevrouw van het hotel dat het ook weer schoon moest worden en toen gingen we allemaal weer een andere kamer zoeken en toen niemand meer wist waar iedereen sliep hadden we allemaal een bed gevonden en kregen we een verhaal van de mevrouw van het hotel die er volgens Wido best uitzag maar ondanks haar leeftijd niet echt Oostenrijks leek.

En toen gingen we pizza eten van de HAN en werd het toch nog gezellig en gingen sommige nog naar een hotel waar ze alleen met z’n tweeën naar binnen mochten. En dat was onze eerste dag aan van onze studiereis.

Kom ook allemaal IPO studeren aan de HAN!