Bloem

29 oktober 2014 - Bezau, Oostenrijk

Omdat het vandaag vroeg dag was na gisterenavond en we naar Blum zouden gaan zaten we vanochtend weer in de bus. Bij Blum maken ze beslag voor in de keuken. Maar de mevrouw daar vertelde dat ze daarom niet Blum heten, maar dat je hun beslag tussen je keukenkastjes kan doen. En dat ze dan niet hard dichtklappen.

Nadat we veel keukenkastjes hadden bekeken, kregen we een presentatie van een meneer die over het ontwikkelproces voorlas. Daarna gingen we de fabriek in om te bekijken hoe het beslag gemaakt wordt. Ze doen daar schanieren in en die hebben veel onderdelen die allemaal met machines geassembleerd worden. In hoog tempo en met heel veel. Wel vijf tot zes miljoen per week. En toen kregen we een tas in de huisstijl van Blum waardoor onze bus plotseling een beetje op een supportersbus van het Nederlands elftal leek.

Toen gingen we op weg naar Liechtenstein maar mochten we wel  onderweg meeeten op de Hogeschool van Dornbirn.

’s Middags was de kleur rood. In Liechtenstein gingen we naar Hilti, de fabrikant van rode powertools. Eerst kregen we film over hoe mooi en hoe goed Hilti eigenlijk is en moesten we na afloop allemaal een traantje wegpinken. En toen kwam er een mevrouw van personeelszaken vertellen hoe goed ze voor studenten zorgen die komen stagelopen. In de fabriek zagen we hoe ze grote betonzaagmachines en spijkers maken en toen kwam een meneer van design over het Hilti design vertellen. Dat was best cool.

En toen gingen we terug naar ons dorpje Bezau en kochten onderweg bloem omdat we opeens trek hadden gekregen in pannekoeken. Gek eigenlijk. Dat komt vast van de schone frisse lucht in Oostenrijk, de bergen, de kabelbanen, de koeien de bellen en het beslag.

Kom ook pannekoeken bakken in een pan!

1. Danielle Hendriks:
    30 oktober 2014
    Klinkt leuk en interessant! Waren de pannenkoeken lekker? Veel plezier nog!
  2. Lennie:
    31 oktober 2014
    Wat een schrijverstalent. Het thuisfront heeft met tranen van het lachen zitten schudden op de bank.