Lampen en auto's

30 oktober 2014 - Bezau, Oostenrijk

Vandaag is het alweer een nieuwe dag en zijn we voor het laatst in Bezau want vanmiddag rijden we naar München maar daarover later meer. Wel moeten we onze spullen weer inpakken en de keuken en de kantine opruimen. Omdat iedereen meehelpt is dat zo gebeurd. Maar daarna moest Judith afrekenen en dat duurde lang. De mevrouw van het hotel begon weer te vertellen over wat er allemaal niet en wel te doen is in Bezau, het omliggende dal, Voralberg en eigenlijk heel Oosternrijk. Dus toen vertrokken we te laat naar Zumtobel.

Maar gelukkig was Zumtobel er nog en vertelde ze ons over hun lampen die ze daar armaturen noemen. En er kwam een designer vertellen over de lampen die ze voor allerlei gebouwen speciaal gemaakt hebben. Toen gingen we naar een deel van het gebouw waar ze allerlei licht effecten lieten zien. In een witte ruimte werd licht steeds van kleur veranderd bijvoorbeeld van groen, blauw en oranje. En veranderden wij allemaal van hulk naar zombie naar Blum medewerker.

Toen gingen we weer in de bus op weg naar München. En toen we daar waren gingen we het BMW museum bekijken. En van die BMW’s hebben ze er dus best veel en we konden ze ook kopen. Maar dat hebben we maar niet gedaan want dat had Wim de chauffeur vast niet getrokken. Want die had het al zo moeilijk omdat hij de bus steeds moest parkeren.

Daarna gingen we naar de jeugdherberg en gelukkig hadden ze niet zo veel lege kamers om uit te kiezen maar wel veel sleutels en trappen waardoor het best nog lang duurde voor we op onze kamers waren. Daarna hebben we vlak bij het hotel gegeten en daarna gingen we nog de stad in of in de buurt van het hotel nog wat drinken.

Dus we hebben veel bedrijven gezien die allemaal familie waren maar niet van elkaar natuurlijk. Maar dat is dus best wel opvallend hier en daar zijn ze ook best wel trots op. En ze zijn ook best wel trots als ze hele kleine dingen maken of hele grote. En als ze heel veel dingen maken of heel moeilijke. Of oranje of rode. En verder doen ze dus best veel verschillende dingen in Oostenrijk maar dat was toch heel interessant.

Ten slotte hebben we wel bergen en koeien gezien maar ze niet horen bellen. En toen ik aan de mevrouw van ons hotel vroeg warum de Koeien nicht bellen zei ze dat Koeien nicht bellen maar Hunde wel!

Kom dus IPO studeren aan de HAN. (Dan leer je wat er in Oostenrijk allemaal kan.)